2014.09.14. 01:43 Lázár Márta
A feng shui útja Magyarországon

001.jpg

A feng shui egyik ifjú ága, amiről mindenki azt hitte, hogy ez a feng shui, a gazdag nyugati országok után a '90-es években gyűrűzött be Magyarországra. Elhittük, hogy ősi, bölcs dologról van szó, és lehangoló volt megtudni, hogy az ún. báguás és iránytűs iskola és társaik csak morzsákat használnak abból a nagyon egyszerű, ámde rendkívüli tudást és sok-sok tanulást, gyakorlást kívánó módszerből, amit klasszikus feng shuinak hívunk.

Mit ért mindez, kérdezhetnénk. Ha csupán egy-egy szemfüles ember találta ki, vagy gyúrta át őket, akkor mire jók ezek a populáris módszerek? Arra, hogy a lakótérre kicsit másként tekintsünk, elinduljunk a tudatosság útján, észre vegyük a dolgokat, jelen legyünk a pillanatban. Hogy ne sajnáljuk az időt a tanulásra - egy-egy szimbólumokat ismertető könyv rengeteg ősi tudást sűrít össze, és csak gazdagabbak leszünk tőle - ne féljünk tisztázni, kétségbe vonni, vagy elutasítani az evidensnek kikiáltott praktikákat, vissza kérdezni, hogy "miért", nemet mondani és próbára tenni a tanácsokat. Azután pedig megfigyelni, hogy a lakás miről mesél nekünk, s hogyan képez bölcsőnyi burkot álmaink körül. Alakítani és alakulni, jobbá és szebbé tenni, mert a lakás az egyetemes harmóniához kapcsol vissza, és ezáltal segíti megvalósulni az önzetlen álmokat. 

Vándorok a térben

Minden népnek mély és erős kötődése van a térhez. Az évezredek folyamán nemzedékről-nemzedékre hagyományozták azt a vágyat, hogy a világot járva a nagy mindenségben, s ezen belül a Föld kiismerhetetlen tereiben maguknak helyet találjanak, országot alapítsanak, gyermekeiket egy stabil, békés környezetben neveljék. A hosszan tartó térbeli vándorlás során olyan tudásra lelt mindegyik nép, amelyet azután is sikerrel alkalmaztak, miután letelepültek. Egy hajlék felépítéséhez rengeteg megfigyelés szükséges, ez máig nem változott. Ismerni kell a domborzatot, széljárást, a talaj és víz minőségét, a környező hatásokat, stb. Mindezekben a világ népei közös motívumrendszert használnak, azután ez differenciálódik, aszerint, hogy éppen mely népről, régióról és éghajlatról van szó. 

A magyar hagyomány

ebben sem kivétel, épületeit jól meghatározott minták, modellek alapján építette fel. Ezt jelzik a házzal, hajlékkal kapcsolatos szavaink, melyek arra utalnak, hogy a régmúltban a ház az ember nagyobbik teste, egyben a mindenség modellje volt. 

v1.png

Feng shui 

Amiben a feng shui különbözik a népi hagyományoktól, hogy egy olyan rendszerből nőtt ki, mely a lét egyetemes igazságait fogalmazza meg. Ez a yin és yang filozófiája. Jelképével, a fehér-fekete körívvel tulajdonképpen a világunkban létező összes folyamat leírható. Nem csupán divatos, misztikus ábráról van tehát szó, hanem egy olyan kódról, mely dinamikusan szemlélteti mindazt, ami az emberben, és rajta kívül, körülötte zajlik. A yin és yang filozófia a feng shui alapja. 

  • A legfontosabb különbség a világ térrendezési hagyományai és a feng shui közt, az, hogy a feng shui szerint a világ, benne a ház és benne az ember, bizonyos specifikus energiából áll.
  • A lakótér, amelyben élünk, nemcsak tükrözi, hanem befolyásolja és előre jelzi az életünkben jelentkező tendenciákat, történéseket.
  • Megmutatja és kifejezi, valamint előre jelzi, hogy mely pontokon valósul meg, illetve hibázik a harmónia.
  • A klasszikus feng shui folyamatosan, lépésről-lépésre ezt a vezérlevet követi: a házunk, és annak minden porcikája hogyan viszonyul a harmóniához, hogyan tesz hozzá, vagy vesz el a világ működő Rendjéből. 

A feng shui útja Magyarországon

Magyarországon 1996 körül jelent meg a feng shui. Óriási port kavart, mindenki feng shuizni vágyott, hiszen végre itt volt egy módszer, amivel bárki önállóan tudott lakberendezni. És ami még fontosabb, azt mutatta be, hogy ha a.), vagy b.) módon alakítom a lakásomat, akkor bizony lehet jobb állásom, beügethet életembe fehér lován a herceg, az egészségem, kreativitásom, tudásom, baráti kapcsolataim, egy szóval az egész életem kiteljesedhet. A feng shui  csakhamar a boldogság és önmegvalósítás ezo eszköze lett. 

A bágua módszer

Nagyon egyszerűnek tűnt! Nem kellett mást tenni, mint a bágua térképet ráhelyezni a lakás alaprajzára, az életterületeket bejelölni, majd a hozzájuk illő színekkel és motívumokkal berendezni mindegyik szektort. A feng shui tehát sokak álmát váltotta valóra. Vásárolni majdnem minden nő szeret, így végre lehetett igazoltan vásárolni (Na de drágám, te is akarsz egy jobb állást, nem? Szeretnéd, hogy egészségesebbek legyünk, nem? Hogy a gyereknek sikerüljön az érettségije, nem? Hogy a lányod végre férjhez menjen, nem? Stb. stb.), lehetett rendezgetni, ki-és lecserélni a megunt bútort, festményt, takarót (Itt írja drágám, hogy ez a minta gátolja a csi áramlását, és akkor kevesebb lesz a pénzünk.) Mert valaki ellent mondani? Hááát... Akkora keletje lett a feng shuinak és az álatal használt eszköztárnak, hogy iszonyú gyorsan meg is született

A feng shui biznisz

Miből is állt ez? {Mielőtt megfogalmaznám, bevallom hősiesen, én is vettem akkoriban gömb alakú metszett kristályt, szoba csobogót, kövér Buddhát, mindenféle képecskéket és gyertyákat, valamint egy kegyes munkatárssal lefénymásoltattam egy híres festőtől valami szuper lovat, mert "ez erősíti a párkapcsolati esélyeimet, de sajnos a feng shui szerint nem jó irányba néz, meg tudnád kérlek fordítani?", naná, hogy megfordította.}  A feng shui kellékei hatalmas repertoárral bírtak, hiszen a 9 életterület mindegyikéhez temérdek jelkép és eszköz tartozik. Nekem azzal volt szerencsém, hogy ekkor már sok éve foglalkoztam a szimbólumok értelmezésével, túl voltam számos vallásbölcseleti dolgozaton, stb. Nem volt olyan, hogy egy jelképről ne tudtam volna, mi fán terem, ÉS mire jó. A tantusz akkor esett le, amikor elkezdtem dolgozni egy ilyen, speciálisan feng shui kellékeket árusító szalonban. Láttam betérni az embereket, majd távozni a több ezerért bevásárolt készletekkel. A remény és a jóhiszeműség, a vágy és a kapzsiság, az akarat és a dac ott púposodott a gondosan csomagolt szatyrokban. Hogy beváltották-e gazdáik álmát, nem tudom. A '90-es években ez volt a feng shui. Senki nem tudta, hogy létezik más is, ami ettől különbözik. És senki nem volt, aki azt mondta volna, hogy állj, ne vegyél magadnak ilyen kis bizbirkéket, dísztárgyakat, bóvlikat, mert nem ez a feng shui. És senki nem volt, aki megmondta volna, hogy mi a feng shui. 

Próbára teszem

- gondoltam magamban. Elolvastam az egyik könyv ide vonatkozó részét, kiválasztottam egy embert, akivel több, mint 5 éve nem beszéltem. A kapcsolatok területére kiraktam egy fotót, ami őt ábrázolta, felírtam a nevét egy szép papírra és mellé helyeztem, majd meggyújtottam egy gyertyát. 10 perc múlva felhívott telefonon, én pedig majd'összetojtam magam az ijedtségtől és elképedéstől. Azonnal leszedtem a fotót, az írást, a gyertya ment a kukába. Bűzleni kezdett a dolog. Ekkor döntöttem el, hogy elkezdem kutatni, valójában MI a feng shui, mitől és miért működik, mi a célja és hogyan lehet megvalósítani az előírásait - ha egyáltalán vannak ilyenek. Pár nappal később egy teraszon beszélgettem az ország egyik legjobb reklám grafikusával, akinek kisujjában van a vizuális szimbolika. Megfogalmazta, amit én addig csak sejtettem:

- Márta, az emberek nem ismerik a szimbólumok nyelvét. Bedőlnek bárminek, amitől boldogságot és álmaik teljesülését remélik. Fogalmuk sincs, hogy ha a névjegyükön megjelenik egy bizonyos szín és pötty, akkor az már mágia, és akaratlanul is bizonyos fajta erőket mozgat meg. Mit számít nekik, hogy Róth Miksa milyen üzeneteket rejtett el az ólomüvegeiben, vagy a templomokat miért tájolják észak felé. Az embereknek nincsenek tanítóik, nincs, ki ezekre a finom tudás anyagokra tanítaná őket, na meg szkeptikusak is. Unják azt, ami mély, mert a felszínen ejtőzni könnyebb. Kutass csak tovább, mert sok mindent találsz majd.

Igaza volt. A Széchényi Könyvtárral jó barátok lettünk. Hónapokon át minden szabad időmben ott üldögéltem az olvasóteremben és az összes angol és francia irodalmat kikölcsönöztem, amiben megemlítik a feng shuit. S amit találtam, az nem egyezett azzal, ami a '90-es évek Magyarországán végig tepert és a köztudatban mint az ősi térrendezés művészete ragadt meg. Köze nem volt hozzá. Sok minden következett még, de ezekről majd máskor. Mert bár több, mint 10 év telt el azóta, vannak feng shui tanácsadók, akik kövér Buddhákat ajánlanak az ún. Gazdagság szektorba, pedig 

A Buddhának köze nincs a feng shuihoz!

Sejti valaki, hogy miért? Miért kellene csiklandozni őt a több pénz reményében? Ez lenne a feng shui? A térrendezés ősi művészete? Hát nem! És nagyon is tudom, hogy nincs jogom kárhoztatni senkit, akik ezt a könnyű kis valamit magukévá tették. Mindennek van valami haszna. Én is jártam tanfolyamra, színjelesre vizsgáztam, megtanultam, tehát betéve ismerem minden vonatkozását, tudom, hogyan kell többletet és hiányt számolni, valódi Észak-ot meghatározni, alaprajzot felosztani, stb. Tudom, mire használható a sárkányfejű teknős, a béka a pénzérmével, stb. És azt is tudom, hogy a pocakos Buddha soha nem volt, és nem is lesz feng shui eszköz, hiszen köze nincs a feng shuihoz! S a házszámaink nem tudják elrontani a "szerencsénket", hiszen minden szám a szent geometria része. Tudom, hogy valahol félre ment ez a dolog, éppen ezért szeretném megmutatni, hogy a feng shui több, mint a tárgyak rakosgatása, több, mint a tárgyi mágia, több, mint spirálban növő bambusz növényt rakni az asztalunkra, érméket a szőnyeg alá, akciós online tanfolyamot venni 4990.- forintért. Több mindezeknél. Csodálatos, egyszerű, nagyszerű módszer az életmód vezetéshez és a külső-belső harmónia megtalálásához.  

006_1.jpg

003_1.jpg

004.jpg

004b.jpg

005_1.jpg

Ha tetszett a poszt, tarts velem :) találkozzunk a következő posztnál is, várlak szeretettel :)  a blogot itt likeolhatod. Köszönöm <3 

 

2014.09.14. 01:43

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

« Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása