Ha színtrend, akkor Pantone. A ’60-as évek elején alapított cég, melynek székhelye Carlstadt (New Jersey, USA), a precíz színkezelés szinonimája, világszerte elismert szaktekintély a design, divat, belsőépítészet és lakberendezés világában. A világon a legelfogadottabb színrendszert a Pantone fejlesztette ki. Ha valaki ma Új-Zélandról kér egy nyomtatott anyagot, akkor – ha a Pantone színskálájáról választja a színeket – pontosan és biztosan azt a színt látja majd viszont, amit kiválasztott. Hogy mi közöm ehhez? És mi közöd neked /önnek/ ehhez?
A divat: diktál. Színeket használ, s a színeket évről-évre a Pantone adja a világnak, a világ-divatnak, és a globális design-nak, lakberendezésnek.
Színek vesznek körbe , ez a legerősebb inger és információ, és a divat alól se vagyunk mentesek.
Akkor is, ha nem veszünk róla tudomást, a ruhákon, falakon, plakátokon, csészén, szőnyegen, cipőn és még millió felületen megjelenő Év Színének impulzusait isszuk a szemünkkel. Legyinthetünk hát, hogy miért ekkora tudomány egy szín, de még ha abszolút mentesek maradunk a trendtől, egy icipicit akkor is eljut hozzánk. A színeknek tudat-, hangulat- és hozzáállást módosító hatása van, az emberek alaphangulatát, és hozzáállását is befolyásolja. Így találkozunk közvetetten a Pantone-meghatározta év-színnel még akkor is, ha ezt az egész cécót kihagyjuk az életünkből.
Évről-évre A cégnek van egy belsőépítészek-lakberendezők számára készített inspirációs anyaga, mely tartalmazza az előre meghatározott Év Színét, annak felhasználási lehetőségeit, és a hozzá társuló kísérő színeket. A kiadvány neve PANTONE®VIEW home + interiors 2011, és valószínűleg idén se forgatjuk kezeink közt e szépséges (tényleg szép!) kiadványt, lévén, hogy darabja kb. 150.000 Ft-ba kerül.
Honeysuckle Azonnal az MTA online szótárába pötyögtem be, amikor olvastam a szót. „Lonc”, volt a válasz. Lonc? Az nem egy növény?! Az egy szín?! Áááááááá.
Tatárlonc Milyen szerencse, hogy nemcsak angol nyelvű tájékoztatók jelentek meg, hanem sok-sok design-oldal leközölte, így megnyugodhattam, hogy a Pantone által bejelentett szín a tatárloncé, vagyis: élő, telt rózsaszín, nem pink és nem fukszia, hanem a kettő közti. Úgy, ahogy az a mellékelt képen is látható. (Halkan jegyzem meg, hogy ez a szín nekem már „megvolt”. A szekrény mélyén pihennek azok a lonc-színű textilek, párnahuzatok, egyebek, amik sok-sok fehérrel társítva anno a romantikus-vintage stílust hivatottak megteremteni akkori otthonunkban.)
Ki jár vele jól? A kislányok mindenképpen. A legtrendibb darabok virítanak rajtuk. És a kislányoknak kézimunkázók, baba készítők, babaruha varrók, hisz örökké divatos szín az ő világukban. Persze a tinik is, meg mindenki, aki már nem akar pirosat hordani, de egy kis színt vinne az életébe.
Mi van mögötte? A Pantone nagyasszonya, Leatrice Eiseman szerint a 18- 2120 tatárlonc-szín stresszűző, lélekemelő, és „csak úgy árad belőle az adrenalin”.
Miért pont ez, a tavalyi nemes türkiz után? Eszembe jut, amit olvastam valamikor, hogy figyeljük meg, milyen színekre vágyunk magunk körül, vagy milyent szeretnénk hordani. Ha erős késztetést érzünk, hogy a lakásunkat élénk színekkel fessük ki, valószínűleg bizonytalanok, elégedetlenek vagyunk pénzügyi téren. Öntudatlanul is elkezdünk egyensúlyt keresni.
A piros ajtók, a harsány mangósárga, vagy akár ez a lonc-szín kívülről indít el egy megerősödési folyamatot, ami eljutva a tudatunkig, visszahat, és feltölt. A lonc színe a vörös leánya. A nyugalom, derű, önbizalom, finom erotika, pikantéria, magabiztosság, ölelés, védelmezés, feltöltődés, az összpontosítást segítő szín. Az anyaméhben átsugárzó telt és simogató fény, igen, bent az anyaméhben csupa rózsaszín a világ. A Pantone vezetői, bevallásuk szerint tudatosan választották ezt a pszichikailag pozitív színt, és ezzel az egész világot egy kicsit a pozitív irányba terelik.
Sokféle lehetőség A divatot követni nem kell, de ha egy kicsit a mában akarunk élni, nem árt időnként hozzá igazodni. A divat nem feltétlenül flancolás. Inkább a szép egyfajta megfogalmazása, és arra való törekvés, hogy gyönyörködtessünk, hogy neked, aki engem nézel, gazdagító élményben legyen részed. A divat nem pénz kérdése. Ha nincs lehetőségünk a trend szerint öltözni, vagy megvenni, ami legjobban tetszik, vagy éppen nem is tetszik az év színe, használhatunk pici kiegészítőket, akár saját készítésű kitűzőket, hajdíszt, övet, stb.
A lakberendezés egyik fő komponense a szín. A leggyorsabb és legolcsóbb térformáló eszköz, amivel bátran lehet és szabad játszani, kísérletezni. Sokszor elég, ha csupán egy falrészt festünk át, és máris feléled a tér, és vele együtt mi is megújulunk. A másik eszközünk a textil, amit lehet cserélgetni. Ki mondta, hogy egy életen át ugyanazt a terítőt, függönyt és párnakülsőt kell használni? Márpedig ezek a kellékek gyorsan elkészülnek akár megunt ruhadarabokból is. A tatárlonc, az erős rózsaszín dinamikus hatású a belső térben.
Leroy, Budapest Ujjongtam, amikor képeket keresve rátaláltam a Leroy Café egyik budapesti változatára. A Leroy számomra a posztmodern egyik megfogalmazása, szakítás a jól bevált, biztonságos szín- és formahasználattal, egy merész és friss kísérlet arra, hogy merjünk változni, fölfedezni az újban rejlő lehetőséget. A képen ez látható. A Leroyban a tér megfogalmazása élmény, annak is, aki csak elmegy mellette, és annak is, aki beül és iszik egy kávét, vagy elfogyaszt egy vacsorát. Most csak pár csemegét hoztam, bemutatni, hogy nem is olyan rossz ez a szín, bár nekem inkább a kísérő színek szürkéje a Silver Cloud, illetve a púderrózsa Silver Peony tetszik. És nektek?
És még...
Ha tetszik a poszt, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel. A blogot a FB-on is kedvelheted, kövesd, hogy értesülj az új posztokról :) Szép napokat :)