2012.08.20. 00:09 Lázár Márta
Egy mai magyar ház - Emese és Balázs otthona

P1010005.JPG

Minden térnek, minden lakásnak van egy üzenete, ami észrevétlenül kigyűrűzik a világba. A klasszikus térrendezés művészete, a feng shui ezt próbálja megfejteni, kibontani. Emese tudta, hogy én modern embernek tartom magam, mégis szívesen szóba állt velem, és csodálkozva láttam, hogy az összes hagyomány mellett mai, helytálló gondolkodást képviselnek ők, és a négy gyerekük. Ó, az a lakás! Emlékszem, tél volt, a hegyről a gyerekekkel gyalog jöttünk le, fölhurcolkodtunk hozzájuk az emeletre, beléptünk, ledobtam a cipőmet, fölnéztem és a lélegzetem egy pillanatra elállt.

A lakásban először is mindent Emese és Balázs készített, sk. , pl. a batikolt ablak-sötétítők, vagy a bútorok, a kemence, amit Balázs rakott, az összes csempe-dekoráció, amit Emese készített, magyar motívumok alapján, stb. stb. A lakásnak óriási belmagassága van, mégse érzi azt senki, hogy ez aránytalan, mert ez a magasság valahogy nem uralkodik, nem nyel el, inkább kinyit valamit, amit már nem is tudom, hol hallottam, vagy éreztem talán? Régi könyvet, aminek lapjai összeszakadtak, de amit nagypapámék féltve rejtegettek, és ma az enyém. A dalt az ő ajkaikról, amit ma én énekelek a gyerekeknek. A szoknyák surrogását, amint táncra perdült és amiből szerelem született. A csillagokat az égről, mely a szarvast vezette útján, vagy a pusztaságban vándorló népet, amely évtizedekig várt és várt, és hitt, bízott. 

Hogyan születik egy mai magyar ház?

1. rész

kép6.jpgEmese, honnét indult ez a lakás-téma?

Itt laktak anyósomék, és ez egy szocreál kockaház volt. Amikor összeházasodtunk, elkezdtünk építkezni. Leszedtük az egész tetőt, falat húztunk, úgy 3/4ed év alatt építettük meg az elejét, és aztán jó sokáig tartott, míg befejeztük.

kép6.jpgEz egy kockaház volt?! Ezt nagyon nehéz elhinni!

Igen, leszedtük a tetőt, amikor pedig beköltöztünk, semmi nem volt, se bútor, se parketta, és szép lassan haladtunk.

kép6.jpgSaját kezűleg építettétek az egész tetőteret?

Voltak munkások néhol, pl. a burkolók, de nagyon sok mindent mi magunk csináltunk. Pl. a férjem készítette az ácsmunkákat. Még a 8. hónapban is, amikor Rékát vártam, fönt álltunk az állványokon és lambériáztunk.

kép6.jpgVolt egy elképzelésetek, hogy milyenre szeretnétek kialakítani, vagy magától alakult csodává?

A lenti rész befolyásolta, hogy mi hol lehet, pl. vizesblokk helye, ezek alapján én megterveztem, hogy mi hogyan legyen, utána pedig elmentünk egy építész ismerőshöz, Jánosi Jánoshoz, hogy rajzoljon valamit.

kép6.jpgMakovecz-tanítvány, ha jól tudom?

Igen, az. Ő azután megtervezte, de nem volt semmilyen komoly kiviteli terv, hanem valahogy magától alakította úgy a János, hogy ez egy olyan lakás lett, aminek a közepén van az élet-tér. Az ember onnét indul, hogy bemegy valahová, van ott egy folyosó, és abból nyílnak a szobák. A legtöbb mai lakás ilyen. Ehhez képest ő olyat talált ki, hogy a közepén van az élettér. Végül is ez olyan, mint egy három-osztatú parasztház, középen van egy lakószoba, majd jobbra-balra két másik. Ő ezt kitalálta, mi meg azt mondtuk, hogy Ez az! Az ember valahogy nem érzékeli, hogy mit is tud egy építész. Tud rajzolni, rajzol is valamit…. De ennél láttuk, hogy micsoda érzék kell ehhez, hogy egy házból ezt hozza ki.

kép6.jpgŐ látta a teret előtte?

Igen.

kép6.jpgÉs ismer is benneteket, tudja, hogy van egy kötődésetek a magyar kultúrához?

Igen-igen.

kép6.jpgAzért mondom, hogy magyar kultúrához, hagyományokhoz, mert mikor valaki azt mondja, hogy népi hagyományhoz kötődik, akkor általában egy bizonyos régiót ért alatta. Míg nálatok nem egy regionális kötődés látható, hanem egy kimondottan a magyar, univerzális hagyományhoz való kötődés van. Jól látom ezt? Van nálatok egy tetőtér, amiben ha itt vagyok – én személyesen – megilletődöm mindannyiszor, mert egy nagyon finom szakralitást érzek ki ebből az egészből. Van egy múltba való nagyon erős begyökerezése ennek a térnek. Ez tudatosan lett így kialakítva?

Azt gondolom, hogy azáltal, ami nekünk fontos, a magyar hagyomány, abban benne van a szakralitás. És mi ezt próbáljuk tovább vinni, és hogy ez által van szakralitása ennek a lakásnak is, hiszen annyira benne van a magyar hagyományban ez a szakrális vonal, és mi ezt használjuk végül is.

kép6.jpgKülön-külön indultatok, a Balázs és te is. Hol kezdődött ehhez a hagyomány-világhoz való viszonyotok? Honnét indultatok?

10 éves voltam, amikor V. Molnár Jóska bácsihoz kezdtem járni anyukámmal, aztán elkezdtem néptáncolni, úgyhogy ebbe így belenőttem, tehát hogy nem volt egy vidéki nagymama, akihez jártunk volna, hanem az előadásokat hallgattam Jóska bácsinál. Közben bekerültünk egy Tánckör nevezetű baráti társaságba, ami sokkal több, mint egy táncház, mert pont Jóska bácsi előadásai alapján indultak ők is Budapesten, és az volt a lényeg, hogy nemcsak táncoljanak, hanem ezt az egész kultúrát valahogy komolyan vegyék. Ez a társaság az évkör alapján az összes ünnepet végig élte, pl. tehát pünkösdkor királyválasztás, húsvétkor vödörrel locsolás, így voltak a mulatságok, és mi is oda bekerültünk, ugyanis itt találkoztunk a Balázzsal. Ő, mint solymári sváb gyerek, 2 éves korától a nagymamájától tanult polkázni, aztán a helyi táncegyüttesben táncolt, aztán a Bartók táncegyüttesben. Onnét pedig a Tánckör következett, így kezdett ő is Jóska bácsit hallgatni, és így találkoztunk.

kép6.jpgTudatos volt a lakásotokban, hogy mi hová kerüljön? A kemence, a tűzhely, a freskó, mért pont az, előre tudatosan megterveztétek?

A kemence olyan volt, hogy ha ott a kémény, akkor oda kerülhet, a freskót láttuk valakinél, megszerettük, és oda került.

kép6.jpgDe ti készítettétek?

Ez úgy van, hogy először digitálisan ki lett nyomtatva, és csak annyi a kunszt benne, hogy van rajta egy naptárfólia, amitől nem fénylik, és tapétaragasztóval fölragasztottuk, majd körbe gletteltük. Tehát nem maga a fal lett festve.

kép6.jpgEgyébként a lakásban az az érdekes, hogy nagyon modernnek tűnik, annak ellenére, hogy hagyományos. Ezt ti érzitek-e, hogy ez közben egy modern lakás?

Nem.

kép6.jpgVagy hogy ezzel újat mondtam-e?

Nekem nem voltak igaziból régi dolgaim, apránként kerültek be innen-onnan, amiket aztán felújítottunk, és nagyon jó érzés, hogy a múltból is vannak itt tárgyak.

Amikor anyukáddal jártatok a Jóska bácsi előadásaira, akkor ő, mint érdeklődő járt, vagy van egy mélyebb kötődése, vagy miért?

Ő Szeremlén született, kisgyerekkorát Szeremlén élte, ez egy sárközi falu, ez neki egy csoda volt. Ha valaki elmegy Molnár V. József előadásaira, akkor jöhet egy felismerés, hogy „Ezt kerestem életemben!”, vagy az, hogy „á, miket beszél”. Anyukám az előbbibe tartozik. Olyan ráismerés-szerű ez, az ember meghallgatja és ott ragad. Elmentem vele, és bár igen kicsi voltam, azonnal megtetszett, és azt hiszem, egy alkalommal tudott anyukám lebeszélni róla.

kép6.jpgIgen, a gyerekek kinyílnak egész korán arra, amire fogékonyak…

Hát, érdekes, de én éppen azt látom, hogy hiába viszik el a gyerekeket ilyen előadásokra, nem igazán szeretik. Én meg hiába voltam kicsi, figyeltem, és nagyon élveztem. Hárman vagyunk testvérek, és én vagyok, aki ezt magamba szívtam. A testvéreimmel ugyanazt kaptuk, de ők más irányba indultak, egyikük teljesen modern, másikuk kicsit hagyományos, de inkább ő is modern vonalon halad.

kép6.jpgAzt hiszem, hogy minden térnek, minden lakásnak van egy üzenete, ami észrevétlenül kigyűrűzik a világba. Te hogy fogalmaznád meg, ez a tér mit üzen?

Ez így nehéz. Nekem, azon kívül, hogy itt van ez a központi tér, az is fantasztikus volt ebben a tervben, hogy fölfelé nyit, és ettől van még ennek a térnek szakralitása. Föl kell nézni és föléd magasodik, de mégsincs templom-érzésed, nem zavaró.

kép6.jpgIgen, olyan természetes, szinte észre se veszed. A hatás jön át, és ez számomra összecseng azzal, ahogy én egy tér be- és átrendezését vállalom, hogy nem az én elképzelésem és elveim valósuljanak meg, nekem az a szerepem, hogy fölébresszem, segítsek fölébreszteni az őbenne lévő szépet, és annak a szépnek a kifejeződését. Ez egy nagyon egyéni dolog. Mindenkiben ott van a szép, és a térbeli szépség, hogy a térben a szépet hogyan tudja megmutatni. Ez egy nagyon önazonos lakás.

Nekünk egy szép lakásunk volt Pécsett, galériás, magas, de sosem volt olyan érzésem, hogy jaj de jó, hogy megjöttem, hanem olyan semmilyen volt. Ide, ha hazajövök, örülök.

kép6.jpgMert itt itthon vagy, ez vagy te. Régi magyar jellegű öltözékben szoktál megjelenni, ugyanakkor egy modern nő vagy mindezekkel, ezt hogy tudod összehangolni?

Középiskolában kezdtem el szoknyában járni, ez szakközép és gimnázium volt együtt, és amikor elmentem a folyosón, ahol a szakközépesek voltak, így, bő szoknyában, az azért nehéz feladat volt.

kép6.jpgBeszólongattak?

Igen. És ezt nagyon nehéz volt felvállalni.

kép6.jpgEgyedül voltál vele?

Abszolút.

kép6.jpgDe azért voltak barátaid?

Voltak barátaim, de nehéz volt ezt azért felvállalni. Egyrészt nem szeretem, amikor szoktak elájulni tőlem, hogy haaaa. Én meg egy ilyen családból jöttem, hogy már anyukám is Molnár V. Jóska bácsihoz járt. Nem egy olyan kitaposott ösvény volt ez, választhattam volna mást is, de ezt választottam már gyerekkoromtól. Sok minden készen jött, de azért meg is kelett küzdeni érte.

(Folyt. köv.)

Képek: bejárat, nappali, konyha. A 2. (következő) részben: gyerekszobák, hálószoba, fürdőszoba.

P1010001.JPG

P1010002.JPG

P1010006.JPG

P1010007.JPG

P1010008.JPG

P1010010.JPG

P1010011.JPG

P1010012.JPG

P1010014.JPG

P1010017.JPG

P1010018.JPG

P1010022.JPG

P1010025.JPG

P1010027.JPG

P1010029.JPG

P1010032.JPG

P1010034.JPG

P1010036.JPG

P1010038.JPG

P1010039.JPG

P1010040.JPG

P1010041.JPG

P1010043.JPG

P1010044.JPG

P1010045.JPG

P1010048.JPG

P1010053.JPG

P1010054.JPG

P1010055.JPG

P1010056.JPG

P1010058.JPG

P1010059.JPG

P1010061.JPG

P1010065.JPG

P1010070.JPG

P1010071.JPG

P1010072.JPG

P1010073.JPGP1010075_1.JPG

2012.08.20. 00:09

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

« Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása