Osztályterem, amelyben 12. osztályosok a közelgő (nov. 16.) Márton-napi bazárra készítenek faldekorációt, a másik fotón épp a saját mesekönyvük illusztrációit festik. A háttérben látható design faltól még a hobbi fotók láttán is enyhén szólva lehidaltam. A hangoskönyv- és a kávéház hírén már csak pislogtam. Mindez egy 14 fős osztályban!
Pedig nem először találok waldorf körökben olyat, ami ellentmond a “békés, népies hagyományokat követő, lassú iskola” előítéletnek – a waldorfról elsőre sokaknak ez ötlik fel. És persze, talán Vekerdy Tamás, a hazai alapítók egyike.
Hogy a waldorf, az életszerűsége mellett lehet modern, sőt, trendi, azt csak úgy vesszük észre, ha belesünk a kézzel készült függönyök mögé.
Az osztály, ahol életre kel a jazz, a swing, és a mesék
(galéria, katt a képen a jobb alsó sarok)
Az évek során magam is csipegettem ebből a rendkívül tartalmas és összetett világból. Óbudán, Hidegkúton és Solymáron láttam kisebb-nagyobb csodákat, melyek közül az egyik a solymári 12. osztályosok kötelező színházi előadása, és a saját maguk által összeállított és illusztrált mesekönyv.
Ez minden évben „kötelező”, ami ezekben a körökben nem erőlködést jelent, és mégis: miért lát hozzá egy maroknyi diák, hogy az osztályteremben megfessen egy teljes felületet, közben összerakjon, illusztráljon és nyomda alá szerkesszen egy komplett mesekönyvet? A válaszokat Molnár Via, a Solymári Waldorf Iskola 12. osztályának egyik diákja adta, köszönöm neki az interjút, és az egész osztályközösségnek a képeket.
Bazár, kávéház, mese- és hangoskönyv
1. Milyen apropóból dekoráltátok az osztálytermet? Saját ötlet, kapcsolódik valamelyik tantárgyhoz, epochához, vagy…?
Molnár Via: A waldorf iskolákban szokás, hogy
Ami most a falon látható, az általunk vitt büfé letisztult dekorációs elemének indult, de az ihletadó fotókat nézegetve a festős csapat mondhatni bevadult, és nekiálltak a lehető legnehezebb képnek. Őszintén szólva, mi magunk vagyunk a legjobban megdöbbenve az eredményen.
2. Honnét jött a stílus, a fekete-fehér motívumok?
Tanév elején kaptunk egy hétnyi időt, hogy mindennap, az első 80 perces órában nagyjából megtervezzük az évünket, a költségvetésünket, annak érdekében, hogy a kirándulás megvalósítható legyen. Akkor találtuk ki a majdani „kávéház” profilját is, és a ’20-as, ’30-as évek New-York-ját választottuk stílusadóként, a pontos tervezést pedig egy pár fős csapat vállalta el.
3. Hogyan készítettétek? Volt vezető tanárotok, vagy mindent magatok találtatok ki?
Csak a festés napján dőlt el, hogy ez a kép lesz, és nem számítottunk túl nagy munkára. Páran az őszi nagytakarítás napján, a szünetben bementek felfesteni a mintákat a falra. A tanári segítség leginkább ecsetek és bizalom formájában nyilvánult meg.
4. Milyen anyagokat és technikát használtatok a faldekorációkon?
A technika elég egyszerű volt. A méretekből kifolyólag az tűnt a leghatékonyabbnak, ha a falra vetítik a képeket és körberajzolják. Ez a Manhattan látképnél nagyon macerássá vált és sokat szenvedtek vele, mivel ekkora méretben és távolságból
Manhattan, mm-ről mm-re...
(katt a galériára)
5. Mindeközben készül a mesekönyvetek, hogy bírjátok ezt a tempót?
Alapvetően csoportokra osztottuk magunkat a különböző feladatok szerint, de mivel az osztályban nem vagyunk túl sokan (14 fő), elég nagy munka hárul mindenkire. A könyv leadása előtti napok teljes hisztériában és őrületben teltek, de rengeteget tanultunk belőle.
Mesekönyv - ajándék a kicsiknek
A könyvnek, mint az összes többi feladatnak, leginkább a ránk gyakorolt hatása a fontos. Muszáj megtanulnunk együtt dolgozni, és szerintem (én legalábbis biztos) jó pár gazdasági ismeretre tettünk szert. Ezen kívül néhány szakmába is belelátunk, főleg, hogy a könyv mellé egy hangoskönyv is készül a saját hangunkkal. Engem eddig az összes ilyen (a fal és a könyv) megdöbbentett, hogy mire vagyunk képesek, ha akarjuk. Másrészt néhány tanárunk említette, hogy a könyv nem csak nekünk fontos, mert nehéz mostanában olyan mesekönyvet találni, ami megfelel annak, ami a waldorf pedagógia szerint az ilyen korú gyerekeknek való, ezért vannak, akik kifejezetten várják a 12.-es könyv megjelenését. (A miénkben talán túlzottan is körvonalasak, direktek az illusztrációk.)
7. Miért pont hat mese, és kinek ajánljátok őket?
Jó lenne azt mondani, hogy ennek is van jelentése, de a hat mese összeválogatása a véletlen szüleménye. A cél az volt, hogy
8. Még valami, amit fontosnak tartasz?
Valójában még sok mindent tudnék mesélni ezeknek a kapcsán, de azt hiszem, a legfontosabbakat elmondtam.
Így készült a hangoskönyv - galéria
Ha élőben is megnéznéd
A Solymári Fészek Waldorf Iskola ünnepi meghívója a Márton-napi bazárra. Ott élőben látható majd a Kávéház, és valódi pincérek szolgálják fel a kávét, teát, frissítőket, valamint a finomabbnál-finomabb süteményeket. A bazáron az elmeséljük c. mesekönyv, s a belőle készült hangoskönyv is kapható. Részletes program itt.