2011.07.01. 09:00 Lázár Márta
Shiatsu

 Beszélgetés Balogh Gergely shiatsu terapeutával

1. rész

A masszázs - bizalom kérdése? Abszolút. Bizalom - ki iránt? Szerintem elsősorban önmagad iránt.

30 éves, de inkább kortalan, magas, harmonikus alkat, sötét haja van és szemüvege, rengeteget sportol és igen vidám. Amikor megtudtam, hogy masszázzsal, és ezen belül shiatsu-val foglalkozik, néztem egy nagyot, az meg egyenesen sokkolt, hogy a jógázik és meditál is… Kíváncsi lettem, mert azelőtt volt egy előítéletem, hogy aki ennyire sokat és sokfélét, profin sportol, az biztos teljesen izommacsó, aki szóba sem áll bohémekkel, ex-jógásokkal, sőt. Nagy kő esett le a szívemről, amikor találkoztunk, és kiderült, hogy egy barátságos úriember, és elhivatott gyógyító. 

Azt hittem, lesz egy átlagos beszélgetésünk, de amiket mondott, szokatlan megközelítések, jó volt hallanom, és azt hiszem, másokra is üdítők a gondolatai.

LM Gergő, tehát a shiatsu. Hol volt az a pillanat, amikor úgy gondoltad, hogy ezt akarod csinálni?

BG Van ennek egy kronológiája. Először sportmasszírozást tanultam, aztán jött a talpmasszázs, és utána a shiatsu. Valójában a jógatanárom szólt, hogy ezt meg kéne nézni.

LM Jógáztál, közben meg sport- és talp-masszíroztál?

BG Nem, a ’sportot’ csak családon belül csináltam, a talpmasszázst már szélesebb körökben. Ezek előtt már elolvastam jó pár könyvet, és volt egy alap, hogy szerettem mindig mindenkit megnyomkodni…

LM Mármint a masszírozás megtanulása előtt?

BG Igen, szerettem ezt csinálni, szerettem érinteni…

LM Érinteni?! Érinteni. Hm. Miért?

BG Mert ez jött.

LM Hm?

BG A sport-, meg a talpmasszázs kevés volt, lelkiekben nem adott annyit és úgy, mint a shiatsu, ami sokkal komplexebb.

LM Tehát valaki mondta, hogy mi lenne, ha megtanulnád a shiatsut.

BG Igen, megmutatták a képzés honlapját, megnéztem, és rá egy évre mentem el. Addigra lett annyi pénzem is, hogy meg tudjam fizetni, mert a képzés azért borsos. Az alaptanfolyam után ott ragadtam. Előtte kb. 2 évig talpmasszázzsal foglalkoztam.

LM Mi motivált, hogy masszírozzál?

BG Az érintés.

LM Na tessék, megint az érintés! Hogy megérinthesd az emberi testet?

BG Igen.

LM Miért?

BG Mert ez jó dolog. Sokkal jobb kommunikációs forrás, mint a beszéd - szerintem.

LM Tehát ha megérintesz egy emberi testet, akkor az egy kommunikáció?

BG Igen.

LM De hogy? Még soha nem hallottam ilyen megközelítést a masszázzsal kapcsolatban…

BG Másfajta figyelem, mint amikor beszélsz, és egy sokkal mélyebb kapcsolat.

LM Ott van egy ember, és az már intimitás, hogy engedi, hogy megérintsék. Lehet, hogy már ez is kommunikáció, hogy hagyja, hogy te megérintsed? Akkor már közel enged.

BG Igen. És az még egy külön történet, hogy mennyi mindenre tudsz így hatni.  A beszéd-, és az érintés-kommunikáció közt az a különbség, hogy beszéddel tudsz leplezni egy csomó mindent, ha meg hagyod, hogy valaki hozzád érjen, akkor az fölfedezhet úgymond olyasmit a testeden, vagy bármi olyan jelet, ami beszéd közben nem mutatkozik meg, vagy amit nem árulsz el.

LM Várj, mert most tabutémát döngetünk, a mi kultúránk ugyanis nem egy érintős kultúra! Vannak érintős kultúrák, amelyek szabadabbak a testbeszédben, sokszor fejezik ki ragaszkodásukat, de akár az üdvözlést öleléssel, simogatással, az arc érintésével, csókkal, stb. Nálunk inkább a verbális üdvözlés erős, maximum egy kézfogás, vagy puszi, és kész. Szóval hogy lesz ebből itt, a MI kultúránkban az, amiről te beszélsz, vagyis kommunikáció?

BG A népi szokás és ez nem függ össze, ez nem „magyar” dolog. Hanem egy belső kényszer, motiváció. Van egy alapélményem, hogy nekem nagyon jól esett, amikor gyerekkoromban apu nyomkodta a talpunkat, én meg aztán mindenkinek a vállát, hátát kezdtem el masszírozni, pl. az osztálytársaknak, és arra jutottam, hogy ezzel sokkal többet lehet adni és kifejezni, mint szavakkal,  akár férfiemberként is. Ez volt anno, amikor még nem professzionális szinten űzöd, hanem ott van valaki, látod, hogy szomorú, feszült, és odamész, megöleled, megnyomkodod egy kicsit a vállát…

LM Jó, ezt baráti körben, de idegenekhez nem lehet oda menni, hogy megnyomkodjad?

BG Nem, de aki hozzám eljön, az nyilván már azzal a szándékkal jön, hogy szeretne valamin változtatni, és ebben én segíteni tudok.

LM Hallottam ismerőseimtől, akik Kínában tanulnak, hogy van, ahol az utcán lehet masszázst kérni. Sorban, egymás mellett székek, leülsz és megmasszíroznak. Szerinted mért van az, hogy a magyar ember ódzkodik a masszázstól? Én legalábbis laikusként úgy látom, mintha lenne egy ilyen tartózkodás ettől.

BG Szerintem a neveltetés miatt. Minap beszéltem egy vendégemmel ilyesmiről, hogy a magyarok sok szempontból prűdek, illetve lelkileg sokkal inkább a negatív dolgokra koncentrálnak ahelyett, hogy élveznék az életet. Ha egyénenként megkérdezed, akkor biztosan azt válaszolja, hogy ez nem így van, mert ő jól érzi magát, de ha az össznépi hangulatot figyeled, inkább sírás van, mint nevetés. Meg nem a jó oldalát szemlélik a dolgoknak, és nem azt próbálják keresni. Megfigyeltem pl. az északi népeknél a szaunázás nyitottságát, vagy a lakások berendezését, se kerítés, se fal, se függöny, nagyon sok helyen bárki beláthat, bejöhet, nincs titok, nem zárják az ajtókat, és nem is zárkóznak el. Itthon mindenki elzárkózik, mert ha nem, akkor irigykedés lesz belőle, vagy szóbeszéd, vagy hasonló. Ugyanígy van ez a megnyílással is, főleg a régebbi generációnál. A mostani, fiatalabb generációk mondjuk sokkal nyitottabbak.

LM A masszázs akkor bizalom kérdése?

BG Abszolút.

LM Bizalom - ki iránt?

BG Szerintem elsősorban önmagad iránt.

LM Miben kell bízni?

BG Nem bízni kell, hanem fölvállalni. Önmagadat, egy másik ember előtt. Szerintem még az is bizalmat kíván, hogy egy „mezei”masszázsra elmenjél egy fürdőben, vagy egy welness-központban, hát még az, hogy ha van egy betegséged, vagy problémád a testedben, és azt mondod el egy idegen embernek. 

LM Lehet, hogy nem állunk jól a testkultúrával, a testünkhöz való viszonyunk nem túl jó?

BG Erre nincs rálátásom, mert amilyen körökben mozgok, azok pontosan azt „testesítik” meg, hogy foglalkoznak a testükkel, de szerintem nem állunk jól. Kevés a rendszeresen sportoló ember, és itt kezdődik talán a testi tudatosság, hogy ki-mennyire tudatos a testével kapcsolatban, kezdve attól, hogy megnézi, mit eszik, rendszeresen mozog, stb. És ehhez kapcsolódik ugyanúgy a masszázs is.

Gergő honlapja itt

 

 

2011.07.01. 09:00

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

« Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása