2016.08.31. 12:36 Lázár Márta
És mégis: mozogj!

001.jpg

"Szerintem igaz történetekkel, valós, hús-vér emberek elbeszéléseivel, tapasztalatok megosztásával lehetne rávenni az embereket, hogy belássák, a mozgás szükséges." (Eszter, 3 gyerek anyukája) 

"A kor nem a legmeghatározóbb faktor. A legidősebb tanítványom 53 éves, és saját bevallása szerint jobb kondiban van, mint 20 évesen. " (Gergő, kézenállás-edző) 

"Csak annyit, amennyi jólesik! Ha ez öt perc, akkor annyi. Aztán tíz, mert nem a kifulladás és a hajtás a lényeg, hanem az élvezet. Hogy megtaláljam benne azt, ami az egészben jó nekem." (Ildi, 3 gyerek anyukája)

Ami nem mozog, az megdermed és meghal - mondja a Tao Te King - ami pedig mozog, az él. A négy alapkérdésre többnyire 40 év körüliek válaszoltak, valamint néhányan a '60-asok közül. Mert persze, annyi érved van, hogy miért inkább máskor, vagy sose, hát pont ezek ellenére, és ezekkel együtt,mégis: mozogj! Hogy miért? Szerinted?? 

Kérdések 

1. Szerinted segíti szervezetünket a rendszeres mozgás, a sport? Miben, hogyan? 

2. Mi az oka, hogy (különösen 40 év fölött) nem mozgunk eleget?  

3. Mivel lehetne rábírni a 40-50 év fölöttieket, hogy elkezdjenek egy rendszeres mozgásformát? 

4. Kérlek, ajánlj sportot, mozgásformákat a következő korosztályoknak:

a.) 18-40 évesek b.) 40-50 évesek c.) 50-60 évesek d.) 60 év felettiek

Akik az öröm faktorra esküsznek

Magdi

64 éves, aktív életmódot él, alkot

A mozgás, amit választunk, legyen örömteli!  Önmagában legyen a jutalom, ne abban, hogy fittek, egészségesek és csinosak leszünk - azok leszünk, de csak akkor nem hagyjuk abba, ha örömteli, nem túl megerőltető. Milyen mozgás szimpatikus? Tánc, zumba, gyaloglás.

img.jpg

Dénes

58 éves

Nem mozgunk eleget,mert elkényelmesedtünk, autóval járunk mindenhová, a gyerekek pedig a számítógép elött-, vagy okostelóval a kezükben, virtuálisan "izmosodnak"! A sport minden életkorban segít, de senkit nem lehet még 4o előtt sem rábírni, hogy mozogjon, mert ez saját döntése mindenkinek! Amit bármely korban lehet: foci, egy kis tenisz, pingpong, röplabda. 

Éva

45 éves

Nekem mindig fontos volt a mozgás, el sem tudom képzelni anélkül. Reggelente futni járok - a 60-sok sétálnak és szaladnak mellettem a pályán. Heti kétszer zumbázni -  a 60-sok mellettem ropják! Táncolok, amikor az időm engedi - sajnos egyre öregebbnek számítok a magam 45 évével és ha nincs partner...hát necces! De ott van a szobabicikli, túrázás... :)

008.jpg

Ildi

42 éves, 3 gyerek anyukája

Miben segít a mozgás? Fiatalon, rugalmasan tartani magunkat. Jó közérzet, jókedv, és az érzés, hogy teszek magamért valamit, ami JÓ nekem. Edzésben tartja a testem és az izomzatom: nem fogy olyan gyorsan rólam az izomzat, mintha semmit sem teszek és lesorvad rólam.

Mi az oka hogy nem mozgunk eleget? Mert nem jó helyen keressük. Ráerőszakoljuk magunkat valamire, amit igazából utálunk. A lustaság és időhiány csak kifogás. Ha nem teszem meg azt, ami jó nekem, akkor valahol nem tartom magam értékesnek, nem "érdemlem meg" hogy figyeljek magamra! Szerintem nem ismertük fel, hogy igazán fontosak vagyunk a magunk számára. Szerintem rengeteg ilyen ember van.

40 fölött csak annyi változik, hogy egyre jobban belekövülünk a szokásokba, egyre jobban kéne magunkért harcolni, mert már mindenki megszokta hogy ennyit teszünk elsősorban másokért, a munkáért, családtagokért. Van az a jó kis mondás, hogy a mozgás 40 alatt javasolt, 40 felett kötelező!

40-50 éveseknél azzal kezdeném, hogy tanulják meg magukat óvni, szeretni, és lássák meg, hogy ez a mozgással hogyan függ össze. Kicsiben kell kezdeni. Én 40 évesen kezdtem el kocogni - mert a torna nem fért bele. Nekem a reggeli kocogás - ahogy egy kedves kutyasétáltató egyszer letromfolta és a produktumomat döcögésnek merte nevezni - szóval ezt én, aki világ életemben utáltam futni, azzal kezdtem, hogy:

Csak annyit, amennyi jólesik! Ha ez öt perc, akkor annyi. Aztán tíz, mert nem a kifulladás és a hajtás a lényeg, hanem az élvezet. Hogy megtaláljam benne azt, ami az egészben jó nekem.

Van aki füldugóval teper. Én azt nem bírnám. Ők szerintem sokszor teljesítményből nyomják, és egy ilyen ismerősöm azt be is vallotta hogy utálja, de mégis csinálja mert kell. Ez is jó, csak nem sok örömöt ad - szerintem.Nekem az a ritmus (év közben) hogy reggel leadom a gyerekeket 8-kor, kimegyek a hidegkúti reptérre, és ott van 40-45 percem. Az én tempómban az egy kör (3 km) 25-33 perc között van. Nekem ez az Isten-kapcsolat időm. Ott vagyok a nagy szabadságban, és ekkor beszélgetek a föntiekkel. Nekem ez a jó benne. Nem hajtok, csak ahogy jól esik. De érzem hogy felpezsdülök és ápolom magam, testileg-lelkileg.

18-40: próbálj ki minél több sportot, hogy megtaláld a neked valót. Kortól függetlenül: séta, kocogás, tánc!  Ki a természetbe, bicikli, nordic walking, unokázás, kertészkedés. Mert örömöt ad,de sokat! 

005.jpg

Akik rúdfittnessben jeleskednek

Szilda 32 éves, Dia 36, mindketten 3 gyerekes anyukák, nem ismerik egymást, de a sportjuk ugyanaz: rúdtfittness, rúdtánc, a mozgás öröméért. 

Szilda

1. Segíti a szervezetet az én ismereteim alapján, és a tapasztalataim is alátámasztják.
2. A mozgás nem a mindennapi cselekvésünk része, ezért extra figyelem-, idő- és pénz beletenni az életünkbe. Az az energia, amit ez követel, nehezen szabadítható fel, a rutint mindig felborítja valami, és egyszer csak észrevesszük, hogy már nem is emlékszünk mikor mentünk el utoljára az imádott edzésre. 
3. Rúdtáncolok, imádom, de eddig még minden mozgással így voltam az életem során. Just do it... és élvezd.

Dia 

Rudfitnesst mindenkinek! Az elhatározásig, hogy elkezdje (merje felvállalni h van túlsúlya, lötyög a hasa, feneke) úgy juthat el, hogy találkozik a népszerűsítéssel, motiválással, akciókkal.

Közös, nagy bulikat tartani ingyenesen, mint régen a Norbi. Vagy pl ha két 40+os jön, akkor az első 3 óra ingyen van és csak nekik pl. A motiváció a fő a mozgásban.

Aki szerint így működünk

Gyurka

38 éves, 2 gyerek apukája

mozgas_2.jpg

Azt hiszem, a sporttal is ez a helyzet. Engem az motivált abban, hogy lefussak egy félmaratont, hogy kezdtem pocakosodni, és játszottam a gondolattal, hogy futni kellene. Szakács vagyok, bent a konyhán a górém fittnesz őrült volt, és persze ment a csipkelődés! Kiröhögött, mikor mondtam, hogy bizony, benevezek egy futásra. Mikor elmentem edzeni, sokszor az volt a fejemben, hogy milyen jó lesz teljesíteni a távot, és csak úgy mellékesen majd középső ujjamat mutatni a srácnak. Sajnos ez elmaradt, (mert nem láttam fél éve) de tudja, h sikerült

Akik elutasítanak

László

62 éves

- Micsoda? Hogy mozgok-e rendszeresen? Nézze, ami még hátra van, az ne erőlködéssel teljen, hanem nyugiban. Pihenéssel. Rengeteget dolgoztam, megérdemlem. Tudja, nincs kedvem ugrálni a fiatalok közt. Inkább a pihenés itt, a házamban! Vagy kiülök az udvarra és kész. Séta? Ugyan már! Hülyének nézne a falu.

Margó

65 éves 

- Szedek-e gyógyszert? Persze, ki nem szed 60 felett? Igen, mozgok eleget, járom a piacot, meg a boltokat, az pont elég, meg a főzés, szaladgálás az unokák körül. Micsoda, zumba?! Nem, és nem is szeretném megismerni. Nézze Mártika, sose szerettem az ilyen ugra-bugrálást, nem képzeli, hogy most kezdek hozzá?

Aki az egyszerűségre esküszik

Laci, 46 éves

Gyaloglás. Hogy hová? Pl. ahova eddig autóval, taxival, busszal mentek.

006.jpg

Aki szerint a társaság is fontos

Eszter

37 éves, 3 gyereke van 

  • Szerintem a lényeg, hogy olyan sport legyen, ami társaságban van, örömteli és boldogsággal tölt el. Ahhoz nagyon nagy akaraterő kell, hogy valaki otthon elkezdjen edzeni bármit és ezt hosszú távon folytassa. Menjen el, legyen jó társaságban és egy idő után már a közösség miatt megy, nemcsak a mozgás miatt. Ez lehet tánc, gyaloglás, túrázás, biciklizés, úszás vagy akár zumba ;-) 
  • Hiányában vagyunk a tényleges emberi kapcsolatoknak, interakcióknak, beszélgetéseknek pedig erre az okostelefonok és chatfelülettek világában is szükségünk lenne...ezt a kapcsolódást megtalálhatjuk a sport közben, előtt, után ha nyitottak vagyunk rá.
  • A nők nem mennek, mert ott a gyerek, a házimunka, stb. és a legsűrűbb kifogás a fáradtság...pedig neeeeeeeeem,                                                                                                          

    heti két-három közepesen intenzív sport energiát generál, nem pedig elvesz

  • Idősebbek menjenek sétálni, túrázni többen együtt, úszni akár. Ők általában úgyis magányosak, és be vannak zárva a négy fal közé. A fiatalabbak meg bármit, csak élvezzék!
  • Sok esetben az önbizalomhiány- és az önkép- énkép elfogadása a gond. "Én öreg/csúnya/beteg vagyok már ehhez." Ezeket vajon hogy lehet meghaladni? Hol kezdjük el nekik a tájékoztatást? Szerintem ez is csak szemtől-szemben megy...vagy legyen a jól ismert "mindenki vigyen magával egy embert!" módszer Kisgyerekeseknek az lenne jó, ha lenne gyerekvigyázás is,de nekik pl. a maminbaba szerintem tökéletes!
  • Az öreg/csúnya/beteg érzés leküzdése is könnyebben megy ha hasonlóak mennek együtt pl. két nagyi együtt elkezd nordic walkingolni...közben dumcsiznak az unokákról, sütikről...azt úgyis akkor csinálod jól, ha nem lihegsz annyira, hogy tudjál közben beszélni :-) Aztán meg jönnek az elismerő szavak és az önbizalomhiány huss, eltűnik! 

010.png

Viki

Angliában él, 2 kisgyereke van, rendszeresen edz és fut maratont, félmaratont.

Én olyan edzőterembe járok, ahol van gyerekfelügyelet szuper játszóházzal, ahova a gyerekek is imádnak járni.

slider-mamifit.jpg

Sport és kutya

Kati

45 évesen - kutyázás. Tényleg jó, örömteli! Állatbarátoknak mindenképp való. Sokféle kutyás sport van, pl. dog dancing, kutyás futás, agility, frízbizés, vagy csak egyszerűen együtt járni egy nagyot.

Móni 

40 éves

6 éves a kutyánk, mióta hozzánk került, az esték 90%-ában sétálunk vele. Előfordul, hogy csak én megyek, vagy csak a férjem, ha a másikunk nagyon fáradt, de az általános a közös séta. A motiváció: Samu kutya az este közeledtével minden rezdülésünkre figyel, a cipőhúzás, az előszobai lámpa felkapcsolása már "biztos" jel a séta kezdetére, nem lehet kihagyni! Hogy mekkora séta lesz, csak fél óra, vagy másokkal együtt 2 órás is, esetleg reptér-kerülős, vagy ritkán hegymászós, az sok mindentől függ: mennyire késő este van (néha akár éjfél), milyen az idő, esik-e az eső, stb.

Az a tapasztalatom, hogy sokkal erősebb vagyok azóta, jobban bírom a mozgást, ez alkalmat ad kettesben lenni, beszélgetni. Szóval jó. És 50 felett nagyon is fontos, minden szempontból.

009.jpg

Akit az motiválna, ha valaki kézen fogná

Orsi

40 éves, 3 gyerek anyukája

Sajnos, nem találom sehol azt a fránya motivációt. Pedig kellene a mozgás, mert most még tök jól elüzemelek, bár apróbb jelei vannak, hogy itt-ott akadozik a szerkezet. Ami nekem biztosan segítene: ha valaki kézen fogna és elvinne. Azt mondaná: na figyelj, holnapután du. ötkor érted megyek, hozzál cuccot, megyünk zumbázni, jógázni, pilátesezni, futni, lovagolni, sziklát mászni, bodyartni, súlyt emelni, biciklizni, bármi! És innentől ez így lesz, és pont. Na, ez hiányzik.

Akinek a mozgás = énidő

Eszter

36 éves, 3 gyerek anyukája, élménye egybe cseng Ildiével, aki az elején mesélt a rendszeres kocogásról.

Engem sporttól függően nagyon sok minden motivál. A jó társaság, a megfelelően kitűzött edzéscélok, amik sikerélményt adnak, a profi edzéstervezés, a kihívás, az adrenalinfröccs és az is, hogy ha rendszeresen járok, meglátszik rajtam. Az sem elhanyagolható, hogy jelentősen javul a hangulatom és az energiaszintem. Azok közé tartozom, akik aggyal is tudják magukat motiválni, vagyis ha edzéselméletet olvasok, még több kedvem lesz edzeni :) Legfőképpen pedig az motivál, hogy az edzés nekem szertartásos énidő, és flow élmény :) 

541951358.jpg

Aki 6 gyerek mellett kezdte a sportot

Orsi

42 éves, 6 gyerek édesanyja, akik közül többen több sportban is országos bajnokok. 

Megszólítva érzem magam! A mozgás hozzá tartozik a család életmódjához. 40 évesen futottam először maratont. A futás olyan sport, amit bárki csinálhat, csak cipő kell hozzá, és már indulhat is, akár városban futópályán, akár vidéken, terepen. Magányosan is lehet űzni, de csatlakozni lehet csoportokhoz, ami nők esetében a futás közbeni csacsogást is kimerítheti. Sosem futottam, csak a fiúk kamaszkora hozta ki belőlem ezt a fajta sport utáni vágyat. Evvel motiváltam őket, aztán ők egyre jobbak lettek a végén már ők voltak a motiválók is pl. a maratonnál. A másik családi sport, amiben versenyszerűen tevékenykedünk, a kerékpározás, akár terepen, akár országútival. Ott pedig a kisebbek motiválása volt a cél, ez is jól sikerült, egyik fiam háromszoros országos bajnok. És idén elkezdtem karatézni, már túl vagyok 1 övvizsgán is, ez is egy szuper lehetőség, ami az izomzatom és a testem karbantartja. Nálunk tehát mindenki példát mutatott mindenkinek!

Aki profin tanít kézenállást

Gergő

37 éves, jóga- és mozgástanár, mozgásművész, profi edzéstervvel tanít a kézenállásra. 

  • A kor nem a legmeghatározóbb faktor. A legidősebb tanítványom 53 éves, és saját bevallása szerint jobb kondiban van, mint 20 évesen. Az a legnagyobb kérdés hogy szeretsz-e mozogni?  Ha szeretsz mozogni, azért mozogsz mert ez a túlélés, ez ad erőt a mindennapokhoz. Ezután jön a genetika, meg a kor, de ha rendszeresen mozogsz, ezek korlátozó hatása jóval kisebb. Ez sajnos fordítva is igaz. A mai 'átlag' 15-20 éves fiatal merevebb és gyengébb mint egy 'átlag' nyugdíjas...
  • Ha hosszú évekig ülőmunkát végzel, nem mozogsz rendszeresen és nem ismered igazán a tested működését, sokkal megterhelőbb a rendszeres mozgást beépíteni az életedbe, emellett az önbizalmad sem fog kiállni érted.

    Fájdalmak, görcsök, izomláz és borzasztó szégyenérzés amiatt, hogy elhanyagoltad a tested, és most te vagy a legbénább a teremben.

    Sokan ettől félnek - nem teljesen alaptalanul - ezért már az is óriási bátorságot feltételez, hogy mindezt bevállalva elmennek valahova edzeni. 

    Így szoknak le a mozgásról. Ha mégis edzeni kezdenek, nagyon tudatosan felépített gyakorlásra van szükségük, bele kalkulálva az ízületek állapotát, az esetleges túlsúlyt, magas vérnyomást és hasonlókat. Ennek ellenére azt gondolom, hogy mindenképp megéri belevágni, de sokkal szerencsésebb, ha valamilyen fajta rendszeres mozgás kisebb- nagyobb megszakításokkal is, de jelen van az ember életében.

gergo.jpg

Aki elmondja, mi motiválja őt

Gergő válasza

Akik mozgásfüggők, ismerik az érzést. Nyomod a fekvőtámaszokat, felüléseket, húzódzkodol, precíz légzéskontrollal végig tolsz egy ászana-sorozatot, és

érzed, ahogy ver a szíved, érzed a vér lüktetését a testedben, érzed a lélegzet szabadságát és tudod hogy csak ez számít mert ez az Élet. Egyszer szerelmi csalódásból 3 Margitsziget kört futottam. Mire végére értem, meggyógyultam. 


Egy kezdőt motiválhat a frissesség a jó közérzet amit a gyakorlásból nyer. Motiválja a sikerélmény, hogy egyre ügyesebb, erősebb, hajlékonyabb, bátrabb, magabiztosabb lesz. Pozitívabb lesz az önképe, stabilabb az önbizalma. 
Sokat számít ebben hogy az edző, tanár, oktató mennyire tud hinni benne és mennyire tudja biztatni, kísérni ezen a rögös, szép és tanulságos úton.

508073740.jpg

Ha tetszik a poszt, kérlek oszd meg, hogy másokhoz is eljusson.

Facebookon a blogot itt találod, kedveld, hogy lásd a többi jót is. Szép napot! 

2016.08.31. 12:36

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

« Vissza a főoldalra
süti beállítások módosítása